Monday 2 October 2017

SEJARAH ROBERT BADEN_POWELL


SEJARAH ROBERT BADEN_POWELL



1.      Kehidupan awal

Robert Stephenson Smyth Baden-powell Lahir pada tanggal 22 Febuari 1857 di Paddington(London). Beliau merupakan anak yang ke enam dari delapan anak yang bersaudara. Ayah nya meninggal ketika beliau  masih berusia tiga tahun.
Selepas menghadiri dari Sekolah Tinggi Bukit Ros (Rrose Hill Shool), Tunbridge well, Baden-powell di anugrahkan dengan biaya siswa bagi sekolah awam Charterhouse. Pengenalannya kepada kemahiran pengakap adalah menjejak dan memasak haiwan serta menggelak gguru dalam belukar yang berhampiran, dan juga merupakan kawasan larangan.
Beliau juaga seorang pemain piano dan violin, mampu melukis dengan baik dengan menggunakan kedua belah tangannya („ ambidexrous“ ), dan gemar berlakon.percutian dihabiskan dengan ekspedisi berlayar atau berkanu dengan saudaranya 
2.      Kejaya ketentaraan
Pada tahun 1876, Baden-Powell memasuki Hussars Ke-13 di India. Pada tahun 1895 dia bertugas dengan khidmat khas di Afrika dan pulang keIndia pada tahun 18 97 untuk mengetui 5 tahun Dragoon Guards.
Baden-powell berlatih mengasah kemahiran  pengangkapannya di tempatkan dan namanya disebut-sebut dalam komunikasi. Kemahirannya mengkagumkan dan kemudian Dia dipindahkan keperkhidmatan rahsia British. Dia sering mengembara sebagai pengumpul rama-rama, memasukkan plan kemudian ketentaraan kedalam lukisan kepak rama-ramanya.
Baden-powell kemudian di letakkan sebagai pegawai perisikan selama 3 tahun di Mediterranean di tempatkan di Malta. Dia kemudiannya mengetui kependidikan ketentaraan yang berjaya di Ashanti, Afrika, dan pada usia ke 40  beliau dilantik untuk mengutai 5 tahun Dragoon Guards pada tahun 1897. beberapa tahun kemudian beliau menulis buku panduan ringkas bertajuk „Aids to Scouting“, rinkasan ceramah yang dia berikan berkenaan peninjau ketentaraan, untuk membantu melatih rekruit. Dengan menggunakan buku ini dan dengan kaedah yanglain , dia mampu melatih Mereka  utuk berfikir sendiri,  dengan menggunakan dya usaha sendiri, danterus hidup dalm belukar.
Baden-powell kembali keAfrika sebelum prang Boer dan terlibat dalam beberapa pertumpuran  melawan Zulu. Beliau di lantik pada masa prang Boer kepada pangkat kolonel, dia bertangung jawab untuk organisasi pasukan peneroka untuk membantu tentara biasa. Dan meliau dikepung oleh tentara Boer yang beranggota melebihi 8.000 orang. Walaupun mempunyai bilangan yang masih kecil, perang ini berlangsung  sampai 217 hari. Baden-powell sagat dikagumi dengan keberaniannya dan beliau di bebaskan. Dan beliau dilanti sebagai Major-Gendtal, Baden-powell menjadi wira kebangsaan England.
Selepas pengurusan pasukan polis Afrika Selatan Badwn-powell balik ke England untuk bertugas sebagai Inspectur General pasukan Berkuda “Cavalry” pada tahun 1903.



3.      pulang ke England
selepas pulang, Baden-powell mendapati buku panduan ketentaraannya „Aid to Scouting” telah menjadi penjualan yang paling laris, dan pernah digunakan oleh para guru dan organisasi remaja.
Selepas kembali dari perjumpaan  dengan penggasas Boys’Brigade, Sir William Smith. Baden-powell mengambil kepusan untuk  menulis kembali “ Aid to Scouting” agar bersesui dengan pembaca remaja, dan pada tahun 1907, Baden-powell membuat suatu perkemahan di polau Brownsea bersama dengan 22 orang budak lelaki yang mempunyai latar belakang yang berbeda, untuk menguji kebahagian dari pada idenya. Kemudian Baden-powell menciptakan sebuah buku lagi yang berjudul “Scouting for Boys” kemudian di terbitkan pada tahun 1908 dalam enam ansuran. Kanak-kanak remaja bebentuk “ Scout Troops” secara spontan dan gerakan pengakap bermula tanpa disengajakan , pada mulanya peringkat kebangsaan dan kwmudian bertingkat pada antar bangsa. Penggerakan pandu putri  kemudiannya diasaskan pada tahun  1910 di bawah kelolaan saudara permpuan  Baden-powell Aknes Baden-powell.
Pada tahun  1912 Baden-powell bertemu dengan seorang wanita yang nanti  bisa menjadi isterinya Olave Soames di atas kapal penumpang ( Arcadia ) dalam perjalanan ke New York untuk memulakan lawatan pengakap dunia  “ Scouting World Tours “. Olave berusia 23 tahun, sedangkan Baden-powell 55 tahun dan mereka berkongsi tarikh lahir. Mereka bertunangan pada bulan Sebtember tahun yang sama, menjadi berita utama, untuk menggelak gangguan pihak akbar mereka langsung menjalankan perkawinan secara rahasia pada tanggal 30 Oktober 1912.

Ketika prang dunia 1 pada tahun 1914, Baden-powell menawarkan dirinya menjadi Jabatan Perang “ War Office “ . Tiada tanggung jawab di berikan kepada beliau, karma seperti yang dikatakan oleh  Lord Kitchener : “diaboleh mendapatkan beberapa jeneral divion dengan mudah tetapi tidak dapat mencari orang yang mampu meneruskan usaha baik Boy Scouts. Tidak lama selepas perkawinan, Baden-powell mulai berhadapan dengan masalah penyakitan(kesehatan), dan mengalami beberapa serangan penyakit. Pada tahun 1934 prostatenya di buang.
Pada tahun 1939 dia pindah ke sebuah rumah yang dibinanya di kenya, Negara yang pernah di lewati untuk beristirahat. Baden-powell ini di sebut juga sebagai BAPAK PANDU PRAMUKA SEDUNIA. Beliu meninggal di Kenya, di Nyeri, berhampiran dengan Gunung Kenya, pada tanggal 8 januari 1941. dan ketua Putri dunia benama : Olave Baden-powell.

0 comments:

Post a Comment